Մամուլի հաղորդագրություն հոկտեմբերի 1-ը ազգային օր հռչակելու կարեվորության մասին

Հոկտեմբեր 1, 2024

ՀՈԿՏԵՄԲԵՐԻ 1-Ը՝ ԱԶԳԱՅԻՆ ՕՐ

Պարբերական հաշվետվությունների միջոցով ապահովել արդարադատության մատչելիությունը ընտանեկան բռնության ենթարկված անձանց համար

ԵՐԵՎԱՆ, 1 հոկտեմբերի, 2024թ. – Այսօր մենք հավաքվել ենք հիշելու այն անանուն կանանց, որոնց կյանքը դաժանորեն ընդհատվել է միայն իրենց կին լինելու պատճառով: Կնասպանությունը ոչ միայն ընտանեկան բռնության արդյունքում արձանագրված ողբերգություն է, այլև գենդերային անհավասարության և խտրականության ծայրահեղ դրսևորում: Կնասպանությունը սթափեցնող հիշեցում է մեզ, որ պարտավոր ենք համատեղ ջանքերով պայքարել բռնության դեմ և պաշտպանել յուրաքանչյուր կնոջ և աղջկա հիմնարար իրավունքները:

Ոստիկանության 2019-2023թթ. օպերատիվ ամփոփագրերի տվյալների վերլուծությունը թույլ է տալիս պնդել, որ այս տարիների ընթացքում նախազգուշացումների քանակը տատանվել է, օրինակ 2020-ին աճել է 4.4%-ով, իսկ 2021-ին զգալիորեն նվազել է՝ 36.5%-ով: Այնուհետև 2022-ին նորից փոքր աճ է եղել՝ 5.3%, բայց 2023-ին փոքր-ինչ նվազել է՝ 0.9%-ով: Անհետաձգելի միջամտությունների դեպքում քանակը շարունակաբար աճել է: 2021-ին նկատվել է մեծ աճ՝ 61.4%, որը պահպանվել է նաև հաջորդ տարիներին՝ 2022-ին 13.8% և 2023-ին 34.4% աճով:

2023 թ.-ին նույն ժամանակահատվածում Երևանում և բոլոր 10 մարզերում գտնվող Ընտանեկան բռնության աջակցման կենտրոնների կոալիցիայի անդամ աջակցման կենտրոնները գրանցել են 1,769 ընտանեկան բռնության դեպք։

2024թ. 5 ամիսների ընթացքում ԸԲ դեպքերով տրվել է 215 նախազգուշացում, կիրառվել է 465 անհետաձգելի միջամտություն: Այս ամիսների ընթացքում ընտանեկան բռնության 224 դեպքով բռնության ենթարկվածը եղել է կին, 40 դեպքով՝ զավակ, 39 դեպքով՝ նախկին ամուսին կամ կին: Կնոջ նկատմամբ գրանցված բռնության դեպքերով բռնություն գործադրող անձը եղել է ամուսինը: 2024-ի 5 ամիսներին 5 դեպք է գրանցվել ՀՀ քրեական օրենսգրքի սպանության հոդվածով:

Կոալիցիայի անդամ կառույցները շատ ավելի լավ են պատկերացնում ահազանգման արժանի իրավիճակը, որն առկա է Հայաստանում, քանի որ ամենօրյա ռեժիմով աշխատում են տարբեր վերապրածների հետ: Այս աշխատանքի ու տարիների պայքարի արդյունքում մենք նաև բազմիցս ահազանգել ենք, թե որքանով է ընտանեկան բռնությունը հանդիսանում ռիսկի գործոն կնասպանության համար: Ավելին, հայտնի է, որ ռիսկի գործոններից մեկը զուգընկերոջ կողմից ֆիզիկական կամ սեռական բռնության ենթարկված լինելու փաստը: Մեկ այլ ռիսկի գործոն է տարիքը, երբ զուգընկերոջ կողմից բռնությունը սաստկանում է: Հայաստանում այդ տարիքային խումբը 45-59 տարեկաններն են, որոնց համար բռնության ռիսկը դառնում է 14.5 տոկոս, մյուս ռիսկային խումբը 35-44 տարեկաններն են՝ 11 տոկոս ռիսկայնությամբ:

2022-2024 թվականներին Ընդդեմ կանանց նկատմամբ բռնության կոալիցիան շարունակել է մշտադիտարկել կանանց նկատմամբ բռնության քրեական վարույթներով ավելի քան 100 դատական նիստեր։ Նախնական գնահատականներով՝ մշտադիտարկման նախորդ շրջափուլում (2021-2022) արձանագրված խնդիրների զգալի մասը դեռևս առկա է դատական համակարգում։ Դրանք խոչընդոտում են բռնության ենթարկված կանանց՝ արդարադատության մատչելիությանը։

Մասնավորապես, չկան մասնագիտացված դատարաններ և/կամ դատավորներ, բռնարարների նկատմամբ շարունակվում են կիրառվել մեղմ պատիժներ, իսկ դատական քննության երկար ընթացքի պատճառով կինը բազմիցս ստիպված է լինում հանդիպել նախկին զուգընկերոջը։ Գործերի մեծամասնության դեպքում մեղադրյալը կալանավորված չէ, և չկա պաշտպանական որոշում, որը կարգելի նրան մոտենալ կնոջը։ Բռնության ենթարկված կանայք իրենց հաճախ անվտանգ չեն զգում դատարանների շենքերում կամ դրա մոտակայքում: Դատարանների շենքերում նախատեսված չեն առանձնացված սպասասրահներ դատավարության մասնակիցների համար։

Կարևոր է նաև առանձնացնել, որ որոշ խմբերի կանայք կրկնակի խտրականության արդյունքում առավել խոցելի են: Ստորև ներկայացրել ենք համառոտ տվյալներ խտրականության այդ ձևերի և կանանց խմբերի մասին:

Հաշմանդամություն ունեցող կանայք բախվում են խտրականության տարբեր դրսևորումների, որոնք նաև կապված են հանրային ծառայությունների մատչելիության սահմանափակության հետ: Չնայած ընտանեկան բռնության օրենքները պաշտպանում են հաշմանդամություն ունեցող անձանց, սակայն իրականում չկա տարբերակված աջակցության ու հասանելիության ապահովում ըստ հաշմանդամության տարբեր տեսակների: Աջակցության առաջնային օղակի՝ թեժ գծի ծառայությունները նույնպես ամբողջությամբ հարմարեցված և մատչելի չեն հաշմանդամության բոլոր խմբերի անձանց համար, ինչը բարդացնում է նրանց ինքնուրույն և անկախ օգտվելուն, մասնավորապես լսողության խնդիրներ ունեցող անձանց համար:

ԼԲՏ կանայք և ԼԳԲՏ անձինք հատուկ ռիսկի խումբ են կազմում, որոնց արդարադատության հասանելիությունը բացակայում է, իսկ բռնության դեպքերը՝ առանձնակի դաժան են: Ընտանիքի անդամները, իմանալով սեռական կողմնորոշման կամ գենդերային ինքնության մասին, հաճախ կիրառում են ծայրահեղ ֆիզիկական բռնություն՝ ծեծի, հարվածների կամ դանակի սպառնալիքների ձևով: Նման դեպքերը վերջին տարիներին աճել են: Բազմաթիվ ԼԳԲՏ անձինք ենթարկվել են նաև սպառնալիքների, վիրավորանքների և էմոցիոնալ մանիպուլյացիայի ընտանիքի կողմից, օրինակ՝ նրանց սեռական կողմնորոշումը բացահայտելու սպառնալիքով: Շատերը չեն դիմում ոստիկանությանը՝ վախենալով հետագա բռնություններից կամ չվստահելով ոստիկանությանը, քանի որ ոստիկանական մարմինները հաճախ անտեսում են բողոքները կամ մեծացնում են վատ վերաբերմունքը:

ՄԻԱՎ-ով ապրող կանայք ենթարկվում են խտրականության և խարանի կյանքի բոլոր ոլորտներում, որտեղ հայտնի է դառնում նրանց ՄԻԱՎ կարգավիճակը, այդ թվում՝ ընտանիքում, առողջապահական և սոցիալական ծառայություններ ստանալիս։ ՄԻԱՎ-ը կանանց առավել խոցելի է դարձնում բռնության նկատմամբ, այն հավելյալ գործիք է դառնում բռնարարի ձեռքում կնոջը մեղադրելու, շանտաժի ենթարկելու, բռնության միջավայրից դուրս գալը խոչընդոտելու համար։ Ընտանեկան բռնության պատճառով կանայք հաճախ են զրկված լինում հոգ տանելու իրենց ֆիզիկական առողջության մասին, օրինակ այցելել բժշկի և անցնել տարեկան պարտադիր հետազոտություններ, ստանալ ՄԻԱՎ-ի բուժման կենսական նշանակության դեղամիջոցներ։ ՄԻԱՎ-ով ապրող կանանց շրջանում առավել տարածված բռնության դրսևվորման ձևերից մեկն էլ սեռական և վերարտադրողական առողջության վերաբերյալ ինքնուրույն որոշում կայացնելու հնարավորություն չունենալն է։ Բժիշկները և ընտանիքի անդամները կարող են ուղղորդել կամ ստիպել չհղիանալ կամ ընդհատել հղիությունը։

 

Հարկ է նշել դրական զարգացումները կանանց նկատմամբ բռնության, ընտանեկան բռնության խնդրի համակարգային լուծման ուղղությամբ: Մանսավորապես, գովեստի են արժանի ՀՀ Ազգային ժողովի կողմից գործող օրենքի վերանայումը և հոդվածների փոփոխությունը, տերմինների և սահմանումների ճշգրտումը, ինչպես նաև ներդաշնակեցումը ՀՀ Քրեական օրենսգրքի հետ, այդ թվում նաև զուգընկերջը եզրույթի ներառումը: Վերանայվել են անհետաձգելի միջամտության և պաշտպանական որոշումների կատարումն ու ծանուցման ժամկետները։ Հաշտեցման գործընթացը չեղարկվել է։ Երեխայի բռնության ականատես լինելը նրան տալիս է բռնության ենթարկված անձի կարգավիճակ: Ընտանեկան բռնության ենթարկվածներին բժշկական անվճար օգնության և ծառայությունների հասանելիությունը մեծացել է։ Ապաստարանների մատչելիության հարցը հաշմանդամություն ունեցող անձանց համար կարգավորվել է օրենքով։

Զուգահեռաբար, ՀՀ քրեական օրենսգրքի 20 հոդվածներում վերանայվել են սեռի հիմքով բռնության և հարազատների, զուգընկերների կամ նախկին զուգընկերների կողմից կատարված գործողությունների համար նախատեսված ծանրացնող հանգամանքները։ Նոր կանոնակարգումներ են սահմանվել հետապնդման վերաբերյալ՝ սահմանելով կոնկրետ գործողություններ և պատիժներ։

Այնուամենայնիվ, համակարգային լուծումների ամբողջացման ուղղությամբ դեռևս առկա են բացթողումներ և անելիքներ, մասնավորապես արդարադատության մատչելիությունը բոլորի համար մեծացնելու և առավել համակարգված, բաց, հասանելի վիճակագրություն տրամադրելու ուղղությամբ:

Ընդդեմ կանանց նկատմամբ բռնության կոալիցիայի համակարգող Նվարդ Մանասյանը նշեց. «Գենդերային բռնության վերապրածների հետ կոալիցիայի անդամ կառույցների տարիների աշխատանքի փորձը և առկա վիճակագրությունը մեզ թույլ են տալիս պնդել, որ կան օրենսդրության և գործադրման բացթողումներ, որոնք բռնության ենթարկվածների համար առաջացնում են արդարադատության մատչելիության խնդիրներ»։

 

Ընդդեմ կանանց նկատմամբ կոալիցիան ՀՀ կառավարությանը առաջարկում է դիտարկել հետևյալ լուծումները՝

  1. Օրենսդրության մեջ «կենցաղային բռնություն» եզրույթը հանել և ներառել իշխանության և վերահսկողության տարրերին վերաբերող ձևակերպումները, ինչը թույլ կտա ընտանեկան բռնությանը ներհատուկ՝ կողմերի միջև առկա իշխանության անհավասարությունըճանաչել, այսպիսով ապահովելով օրենքի ճիշտ կիրառումը։
  2. Հիմնական շահեկիցների ներգրավմամբ ստեղծել միջգերատեսչական աշխատանքային խումբ, որը կանոնավոր կերպով կմշտադիտարկի օրենքի գործադրումը, թույլ կտա արձանագրել մարտահրավերները և ձևակերպել փոփոխությանը միտված առաջարկությունները:
  3. Վերապատրաստումը դարձնել շարունակական: Իրավակիրառ համակարգի բոլոր դերակատարների՝ դատավորների, քննիչների և դատախազների համար մշակել վերապատրաստումներ, որոնք ուղղված են բռնության ենթարկված կանանց մեղադրող՝ խտրական դիրքորոշումների նվազեցմանը, ընդունում են ընտանեկան բռնությանը բնորոշ հոգեբանական տրավմայի գործոնը և առաջնորդվում են զոհակենտրոն մոտեցումներով։
  4. Վերանայել պաշտպանական որոշման չեղարկման ընթացակարգերը: Ներդնել վերահսկողության և հակակշիռների համակարգ՝ կանխելու կամայական մերժումները և ապահովելու, որ բռնության ենթարկվածների անվտանգությունը և պայմանները մանրակրկիտ գնահատվեն նախքան որևէ դատական քայլ ձեռնարկելը։
  5. Ստեղծել ընտանեկան բռնության դեպքերը քննող հատուկ դատարաններ՝ ընտանեկան բռնության և խնամակալության գործերին առաջնահերթություն տալու և արագ քննություն ապահովելու համար: Այս մոտեցումը թույլ կտա կանխել երկար ձգվող տրավման, ինչպես նաև պաշտպանել բռնության ենթարկվածներին։

 

Պահանջում ենք պարբերական և պատշաճ հաշվետվություն ներկայացնել հանրությանը կանանց նկատմամբ բռնության և ընտանեկան բռնության դեպքերի կապացությամբ:

Պահանջում ենք վավերացնել «Կանանց նկատմամբ բռնության և ընտանեկան բռնության կանխարգելման և դրա դեմ պայքարի մասին» Եվրոպայի Խորհրդի կոնվենցիան:

Պահանջում ենք հոկտեմբերի 1-ը պաշտոնապես նշել, որպես կնասպանության զոհերի հիշատակի օր։

 

Վավերացումը առանցքային է, որպեսզի հնարավոր լինի համակարգային մոտեցման որդեգրումը դնել իրավական հիմքերի վրա և երաշխավորվել պարբերական, ոչ կամայական մշտադիտարկումն ու պարտավորությունների կատարումը:

«Ընդդեմ կանանց նկատմամբ բռնության» կոալիցիան 10 Քաղաքացիական հասարակության կազմակերպությունների ցանց է, որը նպաստում է կանանց իրավունքների իրացմանը՝ գենդերային բռնության համակարգային հաղթահարմամբ: Կոալիցիան, որի անդամները գործում են Երևանում, Գյումրիում և Սպիտակում, կենտրոնանում է գենդերային հավասարության, կանանց հզորացման, ինչպես նաև կանանց և աղջիկների նկատմամբ բռնության կանխարգելման ու պաշտպանության վրա:

Նախորդ Հայտարարություն. «Ընդդեմ կանանց նկատմամբ բռնության կոալիցիան» դատապարտում է«Ոսկե ծիրան» կինոփառատոնի 2024 թվականի պատվավոր հյուրի ընտրությունը

Copyright © 2024 | Coalition to Stop Violence against Women NGO | All Rights Reserved